Jak vyřešit bolesti v oblasti chodidla při plantární fasciitidě

Co je to plantární fasciitida?

Plantární fasciitida je zánětlivý stav charakterizovaný  podrážděním plantární fascie, což je jakási silná plochá šňůra tkáně, která spojuje patu s přední částí chodidla. Fascie obecně je vazivový obal svalu, který ho zpevňuje a zároveň tvoří podstatnou součást funkčního celku svalových skupiny po celém těle. Plantární fascie spolu s drobnými svaly podpírá oblouk nohy a pomáhá udržovat stabilitu a pružnost chodidla. Účastní se na tvorbě a udržování nožní klenby. Plantární fasciitida je jedním z nejběžnějších typů obtíží v oblasti chodidla, která může vést až ke vzniku patní ostruhy.

Příznaky plantární fasciitidy zahrnují obvykle bolest na spodní straně paty, zejména blízko patní kosti, která může být intenzivní zejména ráno po probuzení. Často se vyskytuje u jedné nohy, vyjímečně ale může postihnout obě nohy současně.

Příčiny plantární fasciitidy mohou zahrnovat opakovaný tlak na plantární fascii způsobený dlouhodobým stáním, chůzí na tvrdém povrchu nebo nošením nevhodné obuvi. Další faktory zahrnují nadměrné natahování plantární fascie, obezitu, špatnou biomechaniku nohou, oslabené svaly nohou nebo jiné svalové dysbalance řetězící se právě až do oblasti chodidla.

Jak si lze pomoci proti bolesti v akutní fázi?

V přiloženém videu si ukážeme, jak si ulevit v akutní fází plantární fasciitidy, další postup je vhodné konzultovat se svým fyzioterapeutem tak, aby nedošlo k opakovaným obtížím v oblasti chodidla.

Při pozátěžových akutních bolestech lze využít metodu spray&stretch, tedy chladivým sprejem 2-3x přestříkneme chodidlo, následně plosku protáhneme dle potřeby, cca 3-5x.

Po aplikaci spreje lze zredukovat bolesti při došlapu aplikací kinesiotapu. Vzhledem k horší výdrži tejpu na oblasti chodidla, je dobré podštříknout oblast lepidlem ve spreji. Tejp aplikujeme od paty směrem k prstům, kotva tejpu je bez napětí na oblasti paty, na jednotlivých pruzích pásky je napětí 100 procent. Konec tejpu vychází na oblast hřbetu chodidla, lepí se také bez napětí.

Dalším krokem vedoucím ke zmírnění akutní bolesti je flossband. Aplikujeme na chodidlo s přikrytím 50 procent a napětím 50-70 procent. Opakujeme podle potřeby 1-3x, po dobu 30-60 vteřin, kombinujeme s pasivním protažením či aktivním pohybem.

Dále lze využít masážního ježka, přejíždět jím dle potřeby po plosce nohy k uvolnění plantární fascie.

Autorka článku je fyzioterapeutka Fakultní Thomayerovy nemocnice