Nejčastější příčiny bolesti paty

Bolest paty patří v dnešní době k velmi častým problémům, které trápí naší populaci. Bolest paty má samozřejmě jako každá jiná bolest vždy nějaké příčiny. Mezi nejčastější příčiny bolesti paty patří bezpochyby patní ostruha, která je velmi nepříjemnou záležitostí a postihuje velice často ženy a muže po padesátce. Další příčina, která má za následek bolest paty je Haglundova exostóza. Ta většinou pacienty trápí na zadní straně samotné patní kosti a velice často má na svědomí také bolestivé problémy s Achillovou šlachou. Další bolesti, které se poměrně často ozývají na zevní straně paty, vycházejí z probíhajících šlach za vnitřním kotníkem nebo také při nepřiměřeném tlaku na některý z nervů. Naproti tomu většinou bolest paty na vnitřní straně je způsobena nejčastěji problémy s plochýma nohama. Časté bolesti paty mají za následek nejrůznějších sportovní úrazy. Bolesti v oblasti paty není dobré brát na lehkou váhu, a tak je vždy dobré specifikovat příznaky a navrhnout co nejefektivnější možnosti léčby. Bolesti paty mohou zmírňovat gelové vložky do bot.

Patní ostruha

Patní ostruha je jedna z nejčastějších příčin vzniku bolesti paty. Ostruha většinou na patě vzniká v důsledku velkého přetížení vazivového aparátu nohy, kde v oblasti úponu patní kosti nedochází k dostatečnému okysličení tkáně, který má za následek omezení přísunu živin a odvod odpadních látek z postižené oblasti. Díky těmto problémům začne v patě docházet k tzv. chemickému zánětu, který způsobuje právě nedostatečný přísun živin do námi namáhaných měkkých tkání. Tento zánět (Plantární fasciitis) se lidově nazývá patní ostruha a nejčastěji se projevuje velmi nepříjemnou bolestí v oblasti paty a jejího okolí. Při této bolesti se doporučuje pořídit si do bot gelové nebo pěnové vložky, které dokáží tlumit nárazy paty na při došlapu nohy na podložku.

Bolest paty při došlapu

Bolest paty při došlapu je velice nepříjemná bolest, která nás omezuje při každém došlapu. Příčin nepříjemné bolesti při došlapu může být několik a existuje celá řada patologických stavů, které se objevují v oblasti paty. Bolest paty při došlapu způsobuje syndrom patní ostruhy, neurologická příčina, artritida nebo úraz. Nejčastějším důvodem bolesti spodní části paty při došlapu je plantární fasciitida, nazývaná jako syndrom patní ostruhy neboli plantární fascióza (plantar fasciitis). V následujícím videu naleznete několik tipů, jak se zbavit bolesti paty při plantární fascitidě.

Haglundova pata

Haglundova pata je diagnóza pro velice nepříjemný výrůstek, který vyroste na zadní části patní kosti před úponem Achillovy šlachy. Tento výrůstek dráždí v hlezenním kloubu při pohybu vazivovou tkáň mezi Achillovou šlachou a exostózou. Hlavním příznakem této diagnózy je častá bolest v oblasti patní kosti u úponu Achillovy šlachy, která se stupňuje při větší zátěži nebo při chůzi do schodů.

Achillodynie

Trpíte častými bolestmi paty v oblasti Achillovy šlachy, které se objevují hlavně při chůzi nebo jiné aktivní činnosti? Achillova šlacha je nejdelší a jedna z nejsilnějších šlach v těle. Tato nepříjemná bolest v oblasti paty a Achillovy šlachy se nazývá jako Achillodynie. Jde o bolestivý zánět, který porušuje zásadním způsobem elasticitu šlachy a také její samotnou strukturu. Při této bolesti není dobrá dlouhodobá ignorace bolesti, protože může dojít až k přetržení Achillovy šlachy. K zánětlivému onemocnění, bolesti paty a Achillovy šlachy dochází nejčastěji u sportů, kde dochází k rychlým sprintům a odrazům. Pomoct si můžete i tejpováním kde máte několik možností:

1. Kombinace šlachové korekce na tendo Achillis a základní inhibiční techniky  na m.triceps surae ke snížení jeho napětí.

2. Předešlá kombinace doplněna o prostorovou korekci I tapem nad místo největší bolesti a zduření k jeho nadlehčení.

3. Kombinace šlachové korekce na tendo Achillis a vazivové techniky na lig.plantare longum a aponeurosis plantaris k podpoře podelné klenby se společnou kotvou.