Revmatoidní artritida

Revmatoidní artritida je zánětlivé autoimunitní onemocnění , které je charakterizováno nespecifickým zánětem periferních kloubů. Do kloubů se infiltrují zánětlivé buňky a dochází k hypertrofii synoviální membrány, která vyživuje a chrání klouby před poškozením. Klinicky lze revmatoidní artritidu popsat jako symetrickou polyartritidu, která predilekčně postihuje drobné klouby ruky a klouby radiokarpální, s prodlouženou ranní ztuhlostí.

Výskyt

Revmatoidní artritida postihuje 1 % dospělé populace a je častější 2–3× u žen. Příznaky se rozvíjejí nejčastěji mezi 20. a 40. rokem věku. Existuje však i juvenilní revmatoidní artritida, která postihuje především velké klouby.

Etiopatogeneze

Spouštěcí faktor onemocnění není dosud znám. Pravděpodobná je účast jak dědičných, tak i zevních faktorů. Alely HLA DR 4 a DR 1 lze najít asi u 90 % nemocných. Jako vnější faktor se předpokládá virová či bakteriální infekce, která patrně způsobí počáteční aktivaci imunitního systému.

Příznaky revmatoidní artritidy:

• prodromální (předchází vlastním projevům choroby)
    • subfebrilie
    • hubnutí
    • únava
  • kloubní
    • bolest (nejdříve drobných kloubů)
    • ranní ztuhlost, zduření
    • omezení pohyblivosti
    • deformity kloubů a ankylozy
    • kůže na prstech je lesklá, hladká, atrofická
  • mimokloubní
    • oční příznaky (záněty skléry)
    • nervové poškození
    • anemie

Revmatoidní artritida je příčinou snížené pracovní schopnosti a v nejhorších případech může dojít k trvalé invaliditě.

Léčba

Pacientům s artritidou jsou předepisována nesteroidní antirevmatika, která potlačují bolest a zánět. Dále se používají kortikoidy, jenž přímo ovlivňují imunitní systém. Do popředí se dostává i biologická léčba.

Nedílnou součástí léčby jsou také nejrůznější manuální metody fyzioterapie, které jsou tou nejdůležitější součástí léčby a mohou výrazně zlepšit a prodloužit kvalitu života. Z fyzikální léčby jsou vhodné parafínové zábaly, vířivé koupele, cvičení v bazénu, na klouby ruky ultrazvuk a laser, ergoterapie a dále velmi účinná kryoterapie (léčba chladem).

Mimořádně účinný chladivý gel na přírodní fázi je gel Biofreeze - přípravek proti bolesti svalů, kloubů a zad, který je však díky absenci analgetických látek šetrný k vašemu organismu. Díky unikátnímu složení, jehož hlavní složkou je přírodní mentol, dosahuje opravdu překvapivých výsledků.

Důležitá je včasná diagnóza a zahájení léčby během co nejkratší doby od nástupu prvních symptomů této nemoci, aby se zastavila progrese této nemoci a nedocházelo dále k nevratnému poškození kloubů.

Více si můžete přečíst v článku Rozdíl mezi osteoartrózou a revmatoidní artritidou.