Využití lokální chladové terapie

Velice oblíbenou a rozšířenou metodou v rámci sportu a rehabilitace je aplikace chladu, neboli negativní termoterapie. Patří mezi ní celková termoterapie například formou kryokomory, dále pak lokální negativní termoterapie. V následujícím článku si přiblížíme, jaké účinky má právě lokální aplikace chladu na lidský organismus, v jakých formách ji lze aplikovat a kdy je vhodné ji využít.

Spophy Coolant Spray, chladící sprej, 200 ml

Ve zdravotnictví je asi nejčastěji užívanou formou lokální chladové terapie aplikace gelového sáčku. Využívá se v řadě zdravotnických zařízení nejčastěji v pooperační fázi, kdy je hlavním cílem zbavit pacienta bolesti a zmírnit otok. Ve sportu je velice populární využití chladivých sprejů. Tyto spreje jsou velmi praktickou součástí výbavy sportovního fyzioterapeuta. Za sebe mohu doporučit tento Spophy chladivý sprej. Produkt je vysoce efektivní díky velice nízké teplotě, kterou na tkáně působí. Aplikace je velmi snadná a bezpečná. Je skvělým pomocníkem při akutních drobných zraněních, dokáže snížit sportovci bolest a nastartovat hojivý proces ve zraněné oblasti. Před aplikací je ale nutné brát v potaz případnou chladovou alergii či jinou nesnášenlivost jedince.

Spophy-Coolant-sprej-se-aplikuje-rychle-a-bezpecne

Účinky chladu na tkáně

V první fázi aplikace dochází k vazokonstrikci, neboli zúžení cév a snížení jejich propustnosti. V takové chvíli se do tkání nenaplavuje příliš velké množství toxinů, zánětlivých mediátorů a tekutin, účinek je v tu chvíli především protizánětlivý a antiedematický. Chlad působí na nervová zakončení v dané oblasti, znecitlivuje je a omezuje tak tok bolestivých signálů do centrální nervové soustavy. Vyplavuje do oblasti endorfiny, které zde také působí analgeticky. Pro pacienta v akutní fázi zranění je tento efekt ze subjektivního hlediska nejvýznamnější. Díky těmto účinkům může být chlad používán jako lokální anestetikum při drobných chirurgických výkonech. V druhé fázi naopak dochází k vazodilataci, tedy k rozšíření cév a zvýšení jejich propustnosti. Dochází ke zrychlení metabolismu, přísunu živin a kyslíku a naopak odplavení metabolitů. Tkáně se v této fázi regenerují.

Spray_1_upraveno kopie (2)

Kdy využít lokální chladovou terapii?

Jako u mnoha dalších metod i zde platí pravidlo individuálního přístupu. Někteří jedinci chlad špatně snáší, pro někoho naopak chlad představuje velkou úlevu. Primárně se doporučuje využívat chladivého účinku v akutních fázích zranění či při časných pooperačních stavech. V tuto chvíli chceme dosáhnout redukce otoku a znecitlivění daného místa a využít tak účinků vazokonstrikce. Při chronických bolestech bychom však spíše chtěli podporovat volný přísun a průtok živin tkání, proto se aplikace chladu doporučuje spíše právě pro akutní stavy. V každém případě platí, že aplikace chladu by pro udržení účinku neměla být stálá, ale s přestávkami.

Technika Stretch and Spray

Ráda bych zmínila o speciální fyzioterapeutické technice Stretch and Spray. Jedná se o metodu terapie trigger pointů ve svalu. Spočívá v aplikaci chladivého spreje na hypertonní sval a jeho následné protažení do maximální délky. Celkový mechanismus účinku metody Spray and Stretch spočívá v kombinaci účinků chladícího spreje a protahování svalů. Chladící sprej snižuje citlivost na bolest v místě aplikace a umožňuje hlubší a komfortnější protahování svalů. Protahování svalů pak pomáhá uvolnit svalové napětí a zlepšit pohyblivost, což vede ke snížení bolesti a zlepšení funkce postižené oblasti. Jedná se o nespecifickou metodu a na rozdíl například od terapie trigger pointů suchou jehlou působí tato metoda na všechna vlákna svalu. Avšak věřím, že při správně nastavené terapii je tato metoda dobrým pomocníkem v rámci terapie svalových dysbalancí.

Autorka článku je fyzioterapeutka Fakultní Thomayerovy nemocnice